Február I. ročník

03.02.2020

Jeden zo spôsobov ako prečkať obdobie chladu a nedostatku potravy je pre zvieratá zimný spánok. Pre malé zvieratá ako sú plch a jež, je to jediná možnosť ako sa vyhnúť smrti hladom. Pre mnoho zvierat je ťažké udržať si v zime svoju teplotu tela, lebo ich teplota je vyššia ako teplota okolia. Teplotu si udržiavajú tým, že prijímajú potravu. V zime je to však pre nich náročné. Mnohí vtáci preto odlietajúdo teplých krajín. Aj mnohé väčšie živočíchy sa na zime presunú do miest, kde ľahšie nájdu potravu. Zvieratá, ktoré žijú vo veľmi studených polárnych krajoch, si šetria teplo tak, že si vytvoria hustú srsť. Malé zvieratká si zas budujú dobre chránené hniezda. Niektoré zvieratá si na zimu nazbierajú zásobu semienok a orieškov. Iné si vytvoria tukové vankúšiky. Zimní spáči nespia celú zimu, občas sa prebudia, aby sa najedli, alebo si našli iné miesto. Niektorí zimní spáči vyzerajú ako mŕtvi, sú nehybní a studení, srdce im bije pomalšie, spomalí sa im dych. Medzi našich zimných spáčov patrí samozrejme medveď, ale aj jež, veverička, svišť, škrečok, plch. Plazy (jašterice a hady) a hmyz sú živočíchy, ktoré nemajú stálu teplotu tela. Je ovplyvnená vonkajšou teplotou. Vždy keď klesne teplota pod určitú hranicu akoby zmeraveli. A tak je to aj cez zimu. Preberú sa, keď sa oteplí. Väčšina rýb sa počas spánku ukrýva v blate, za morskými riasami, alebo ležia skryté pod okruhliakmi na dne. Vedci dokonca zistili, že v pralesoch žijú živočíchy- lemury, ktoré spia zimným spánkom v lete. V období sucha, keď si nemôžu nájsť potravu dokážu prespať až 7 mesiacov.


Ranná komunita:

Ktoré je vaše najobľúbenejšie zvieratko? Máte nejaké doma? Čím ich kŕmite? ...

Piesne fašiangové: Fašiangy Turíce, Keď komára ženili, Išla sova na tanec, Sedí mucha na stene, Ženilo sa motovidlo

Báseň: Elena Čepčeková- Žart

Jedna mačka, dve mačky

Najedli sa omáčky

A zaspali blažene

Na povale na sene

Keď to myši zbadali,

hneď si všetko zrátali.

Spravili žart prostý,

Zviazali im chvosty.

Jazykolamy

V našej peci myši pištia, v našej peci psík spí.

Levy sa váľali dolu lávou do válova.

Hádanky

  • Beží drobček po doline, celý v sivej kožušine. (Zajac)
  • Šedivý koníček, má tisíc nožičiek. (Stonožka)
  • Jeho šťastie v poli rastie. Mrkva, repa, kapusta, všetko schrúme do kúska. Čo je to? (Zajac)
  • Malé skromné zvieratká, všetko vlečú za vrátka. Krok sem a dva tam, robotnejších nepoznám.(Mravec)
  • Oriešky a huby zbiera, hrdzavá je trošku. Veľký chvostík, bystré očká, nájde každú šušku. (Veverička)
  • Pyšný kráľ chodí v lese, na hlave strom si nesie. (jeleň)
  • Nikdy nešije, hoc s ihlami žije. (jež)
  • Hustým lesom cez záveje čudo beží. Hladné je a nehnevané, lebo sneží. (diviak)
  • Dobre by mu občas padlo rozhýbať si v nore sadlo. (jazvec)
  • Kto obchádza kurín, chlievy? Kto sa húskam líška? Je to zlodej prefíkaný vlastným menom... (líška)
  • Prvá stopa, druhá, tretia ... V polotme jej oči svietia. Stopuješ ju - už si pri nej, nachytáš ju pri kuríne. (líška)
  • Hlas má takmer ako basa, keď je sýty, vtedy hrá sa. Veľké laby, kožuch hrubý, maliny a medík ľúbi. (medveď)
  • Je to dravá šelma, ktorá v mene MED má. (medveď)
  • Skáče z výšky bez padáka a nič sa jej nestane. Behá sem - tam po haluzách, nájde šišku - zastane. (veverička)
  • Keď sa pustí do orecha, len škrupinku z neho nechá. (veverička)
  • Ryšavé jak líšky, skáču dolu z výšky a od stromu po strom kormidlujú chvostom. (veveričky)
  • Vysoký stromček, v stromčeku domček. Chvostíkom kýva tá, čo v ňom býva. Oriešky hľadá, lebo ich rada. (veverička)
  • Má väčší chvost ako celé telo, nikdy to zo stromu nezletelo. (veverička)

Prvouka: strana 34-38. Začneme cvičením 3 na str 35, ale podľa vzoru orbis pictus...( dobre je sa tak učiť aj v cudzom jazyku...ukazujeme obrázok a vyslovujeme ryba pláva, mačka skáče, ...aj v inom jazyku).

Kľúčové učivo z Orbis pictus: Živočích žije, cíti, pohybuje sa, rodí sa a umiera, živí sa a rastie, stojí, sedí, leží alebo kráča. Šelmy majú ostré pazúry a zuby a sú mäsožravé, ako lev, kráľ štvornožcov, chlpatý medveď, dravý vlk, rys, ktorý má ostrý zrak, líška s chvostom huňatým, a najmúdrejší zo všetkých je ježko ostnatý. (použijem aj ako diktát vo vyššom ročníku)

Potom prejdeme k pohybovej aktivite - kde napodobňujeme rôzne zvieratá v pohybe v kruhu. Ukážeme si priestor pre zvieratká v rôznych prostrediach- pod zemou, na zemi, vo vode a vo vzduchu- ideálne spojiť s obrázkami v knihe...(tu by bolo skvelé vyrobiť pohyblivé obrázky)

Matematika, II.časť: str. 12 cvičenie 1, ale urobte pre každý príklad viac možností, že 13 je 10+3 a ďalšie, zapisujte si ich

Vymyslite slovné úlohy so zvieratkami v lese, a nech spočítavajú z hlavy.

Trénujte matematiku s hudbou....ideálny je veľký drevený xylofón- dá sa aj vyrobiť, najlbší tón sú stovky, stredný desiatky a najtenší sú jednotky, udierame čísla a žiak ich hovorí, napr. 1stovka tón...2desiatky...3jednotkové zvuky...podľa úderov povie číslo, 123

 "Máme radi v záhradách nielen stromy, ktoré by prinášali včasné ovocie, ale aj prostredné a neskoré, pretože každá vec (ako hovorí kdesi syn Sirachov) vo svojom čase dosiahne chválu; konečne raz, aj keď neskoro, ukáže, že nebola nadarmo. Prečo by sme teda v záhrade vzdelania chceli trpieť len hlavy jedného druhu, predčasne vyspelé a čulé?"

Ján Amos Komenský

Vytvoríme si plán pre zvieratká v našej záhrade- nakreslíme na veľký plagát- stačí ako farebné kruhy. A prípadne môžeme vlepiť do kruhov obrázky zvierat alebo pečiatky. Ak vieme nakresliť, vkreslíme. Minimokraď pre užovky a žabky, hadník, ježkovník, vtáčí raj, hmyzie hotely, hávedník...

Vo februári:

  • Vyrobíme vtáčie kŕmidlo zo zelenou strieškou.
  • Vyrobíme prvý hmyzí hotel
  • Vyrábame si fašiangové zvieracie masky

V marci:

  • V kúte záhrady navŕšime kôpku konárikov a popadaného lístia. Bude slúžiť ako úkryt pre ježka, alebo hady.
  • Z kameňov pripravíme skalku pre jašterice

Rozprávka: O 3 prasiatkach, alebo Vlk a7 kozliatok , Starý Bodrík a Vlk alebo Brémski muzikanti

V rámci vyučovania robiť rukami cvičenia na hemisféry-(dobré na dyslexiu a iné dysky)

1. tlesk plus ruky spolu o seba, tlesk plus pravá ruka, tlesk +ľavá ruka, skrížiť na hrudi a ťapnuť na nohy

2. eniky beniky kliky bé, abr fabr domine, elce pelce do pekelce- krížime striedavo najprv nohy na striedačku potom 2x skok prekrížený za sebou

Potom spolu ruky a nohy prekrížene

Eniky beniky kliky bé
Ábr fábr dominé
Elce pelce
Do pekelce
En ten ben
Hybaj z kola ven

Potom pre zmenu

Aka fuka funda luka
Funda kava keven duka
Ak fuk funda luk
Funda kava keven duk

HRY

Hladné vtáky Cieľ hry: cvičiť rátanie a rozlišovanie farieb. Materiál: zelený výkresový papier, farbičky, nožnice, biely papier, lepiaca páska, hudobný nástroj, napr. zvončeky, bubienok a ochranná fólia. Príprava: na zelené výkresy nakreslite veľké listy a vystrihnite ich. (Vložte ich do ochrannej fólie, aby ste ich mohli používať po celý rok.) Na biely papier nakreslite húsenice či červíčky. Každú vyfarbite inou farbou. Vystrihnite ich a lepiacou páskou pripevnite k listom. Každému dieťaťu takto pripravte jeden list. Hotové ich rozložte po podlahe vo vzdialenosti 30 cm od seba. Čo robiť? Deti si vyzujú obuv a pomaly sa prechádzajú medzi listami. Predstavujú hladné vtáčiky. Vedúci hry pritom hrá na nejaký hudobný nástroj (cimbal, bubienok, zvončeky, triangel...) Po chvíli prestane a povie, aby niektoré z detí zarecitovalo nejakú riekanku o vtáčikoch. Napríklad: Zima je, zima je, vietor si hudie, Ako to, čože to s nami len bude? Nevidno lístočka, nehreje slnko, Nenájdeš húsenky, červíčka, zrnko. Keď skončí, vedúci hry ráta od jednej po nejaké číslo, nie viac ako do desať. Pri poslednom čísle zatlieska. Vtedy deti "skočia" po liste s húsenicou. Každý "vtáčik" si nájde jednu. Postupne nahlas povedia, akú farbu má tá ich húsenička. Potom položia list na podlahu a celú činnosť si zopakujú ešte raz. Ale s tým rozdielom, že bude o jeden list na podlahe menej. Keďže pri tlesknutí sa jednému dieťaťu list nejde. To dieťa predstavuje hladného vtáčika, ktorému zostane len vrátiť sa do hniezda, posadiť sa do vyznačeného priestoru. Rovnakým spôsobom hra pokračuje, až kým na pľaci zostane iba posledný hladný vtáčik. Vlastne už ani nie je hladný, pretože zozobkal najviac húseníc. A ten je víťaz.

LES

UŽ SME V LESE, TU SÚ STROMY, (chôdza po priestore)

JEDEN TU A TU DRUHÝ. (stoj spojný - upažiť pravou, potom upažiť ľavou rukou)

VETRÍK KÝVA VETVAMI, (stoj rozkročný - úklony)

VTÁČIK LETÍ NAD NAMI, (stoj spojný, pažami znázorniť krídla)

SKÁČE MALÝ ZAJKO V LESE, (poskoky v drepe vpred - rukami znázorňovať uši)

VEVERIČKA ORECH NESIE. (stoj spojný - striedať poskoky na ľavej a pravej nohe)

MEDVEDÍK SA PREVAĽUJE, KU SPÁNKU SA PRIPRAVUJE. (ľah na chrbát, prevaľovanie sa, ľah - relaxácia)

Kohútie súboje - Pretláčaná (nácvik rovnováhy, napádania súpera telom, hra telom) Hráči sú vo dvojiciach na jednej z troch čiar. Postavení sú čelom k sebe, resp. bokom. Ich úlohou je na signál pretlačiť ramenom alebo bokom protihráča z čiary. Vyhráva ten hráč (kohút), ktorý je pánom svojho priestoru (smetiska) a počas pretláčania nespadol.

Pre staršie ročníky:

Doplnenie látky z Prírodovedy, v zmysle, ktoré živočíchy zo spomínaných sú chránené. Diskusia o tom, ako môžeme pomôcť chránených obojživelníkom, plazom, vtákom či rybám. Prečo sú chránené, čo na to vplýva . Na záver si pozrieme zoznam chránených a ohrozených druhov živočíchov.

Kreslenie: zo zoznamu ohrozených druhov si vyberiem jedno zviera a nakreslíme jeho obrys. Do vnútra tela alebo vedľa napíšeme dôvod ohrozenia, hodnou druhu, prípadne aj spoločenskú hodnotu, čiže výšku pokuty. Z kresieb vytvoríme výstavu v areáli školy. 

Nadpis textu

Váš text začína práve tu. Kliknite sem a môžete začať písať. Quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia.

© 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky