Marec III. a IV.ročník

24.02.2020

I.deň: Vedomostné kľúčové učivo: Voda je všade okolo nás aj v nás. Skúsime dnes vypátrať, kde všade.

Aplikačné úlohy:

  • Napíš , kde všade sa stretávame s vodou v rámci každodenného života?
  • Spočítaj podľa mapy sveta, akú časť zeme tvorí voda- pomocou štvorčekového papiera. Ktorej vody je najviac? (oceány, rieky, ....)
  • Nakresli vodné toky alebo iné miesto , kde je voda v našom meste/obci/napr. aj fontána)
  • Zaspievaj piesne o vode, ktoré poznáš, prípadne nás jednu nauč
  • Dokáž pokusom vodu v predmete (jablku, kvetináči, chlebe,...) v triede

II,deň

Vedomostné kľúčové učivo: Aká je voda? Pozorujeme vodu, ochutnávame, skúšame, nalievame... a sami pomenujeme aká je.

Aplikačné úlohy:

  • Napíš, čo sme o vode zistili a aké pocity si pritom mal
  • Vypočítaj objem nádob, s ktorými sme pracovali, urči si jednotku(napr. pohár)
  • Nakresli pokus s vodou
  • Vyjadri vodu rytmami

III. deň:

Čítanie textu o Kvapôčke Jablonke

1. konkretizácia textu - čo prežívali, čo sa im páčilo, nepáčilo, čo ich pobúrilo, či prekvapilo, ako môže príbeh pokračovať...

2. návrhy, ako kvapôčku v budúcnosti prekvapiť

3 Rozdelenie žiakov do ročníkov a pridelenie úloh:

3. ročník samostatná práca - vypíš vlastné mená

- vymysli mená pre iné kvapôčky

- čo všetko môže žiť v potoku? Vymysli mená pre obyvateľov´

4. ročník - priama práca - vyhľadávaj podstatné mená a určuj rod, číslo, pád

3. ročník priama práca - žiacka prezentácia vypracovaných úloh + porovnanie vlastných a všeobecných podstatných mien

4. ročník samostatná práca - vypíš zdrobnené slová v základnom tvare

Aplikačné úlohy

Žiaci sa rozdelia do dvoch skupín a vyberú si z dvoch možností

    1. zdramatizujte príbeh kvapôčky Jablonky (necháme na výbere žiakov - buď čo čítali, alebo si vymyslia pokračovanie...)
    2. nakresli plagát, ako sa kvapôčka Jablonka môže opäť vrátiť do nášho potoka (kolobeh vody v prírode)

Prezentácia záverečné zhodnotenie a navrhnutie riešení, ako spríjemniť potok kvapôčke Jablonke

IV.deň: zmeny skupenstva

Voda tu dnes je a zajtra už nemusí byť. Keď naprší a uschne je známe slovenské príslovie. Čo sa stane s vodou, keď uschne? Kam tečie voda z nášho potoka? Kde sa vzala voda zo studničky? A čo snehové vločky? Aké majú tvary?

  • Vymenujte formy vody, ktoré poznáte. Spíšte ich a nekreslite do formy súvisiacej s vodou(rybka, vločka, kvapka,...)
  • Vypočítajte, ako rýchlo sa odparí 500ml vody, ak za dva dni sa odparí 50ml vody, ak predpokladáme, že teplota vzduchu bude stála.
  • Vymyslite a nakreslite logá/značky pre tuhé, plynné a kvapalné skupenstvo vody.
  • Pomocou hudobných nástrojov vyjadri tri skupenstvá vody.

V.deň: Kolobeh vody

Voda je v neustálom obehu. Vyparí sa do oblakov, potom nás "oprší" a vytvorí nám hmlu, alebo môžu padať krúpy. Ráno nás prekvapí čerstvou rosou, čo z nej včielky pijú...

  • Napíš si osnovu a porozprávaj krátky príbeh o putovaní vodnej kvapky
  • Spočítaj, koľko krát sa v texte spomenulo slovo voda/v rôznych skupenstvách) a vypoťítaj 3 násobo, 7násobok, polovicu, tretinu...
  • Vymodeluj kolobeh vody v príode
  • Na známu melódiu zaspievaj pieseň o putovaní kvapky
  • Zahraj divadielko o putovaní vody

VI. deň Obyčajná VODA NAD ZLATO

Voda je nenahraditeľným prírodným bohatstvom. Chráňme si ju. Ďakujme za to, že ju máme. Čistime studničky, všímajme si ako sa k nej správajú iní, šetrime vodu v domácnosti.

  • Napíš a porozprávaj, čo môžeme robiť pre ochranu vody
  • Vypočítaj, koľko litrov vody sa prečistí v čističke vody za 9 hodín, keď za 30 minút sa prečistí 50 litrov.
  • Navrhni a nakresli plagát s témou šetrenia vodou, alebo upozornenia , že vodu neznečisťujeme
  • Skomponuj pieseň o ochrane čistoty vody, aspoň 2 slohy
  • Navrhni 7 nápadov, čo môžeme robiť, aby si ľudia uvedomili dôležitosť problematiky Ochrana vodných zdrojov

VII.deň

Začíname príbehom o kvapôčke.

Hrá tichá hudba(môže byť aj jemná zvonkohra, či lýra). Deti si zavrú oči a počúvajú.

Si malá kvapôčka a je nás tu veľa. Už sa nevládzeme tlačiť všetky pod zemou. Konečne sme vonku. Prerazili sme si cestu spod zeme, z našej skaly a zrazu sme na svetle sveta, v krásnej čistej priezračnej studničke. V studničke je spolu s nami aj mlok. Ideme ale ďalej. Veselo poskakujeme po kameňoch v horskej bystrinke a je nás stále viac a viac. Valíme sa dolu stráňami, obmývame skaly, čľapoceme a hukoceme. Pridali sa k nám kamaráti z ďalších bystriniek a spolu sme sa spojili do potoka a pláveme stále rýchlejšie, až sme v dedine. Za dedinou vtekáme do lesa. Tam sa rozlejeme trochu do šírky a bobor nás spomalí vo svojej hrádzi. Pláveme však ďalej, až sa spojíme s potokom zo susednej doliny a stane sa z nás rieka. Rieka ná nesie ďalej, spomaľujeme, utíšime sa, až sme zrazu morom. Váľame sa hojdáme na vlnkách. Och, ako je nám dobre a teplúčko. Slniečko svieti a hreje, sme ľahšie a ľahšie. 2ahulinké ako pierko, stúpame k oblohe, vyššie a vyššie. Je z nás obláčik tancujúci po oblohe. Je nás tu zrazu príliš veľa, Schladilo sa. Prší!

Porozprávame sa ako sme sa cítili ...

I,skupina:

  • Vypočítajte, na čo sme dnes potrebovali a koľko litrov vody sme v triede dnes minuli
  • Navrhnite pokus, ktorým by ste zistili prítomnosť vody v chlebe a predveďte ho
  • Navrhnite plagát, ktorým by ste pozvali žiakov na brigádu čistenia miestneho potoka

II,skupina:

  • Napíšte aspoň 10 vecí, na čo človek potrebuje alebo používa vodu
  • Predveďte pokus, v ktorom dokážete, že voda je kvapalná látka
  • Prečo môžeme vidieť kamene na dne potoka? Čo tam ešte môžeme vidieť?

III,skupina:

  • Vymenujte a napíšte , s akými podobami vody sa stretávame v prírode
  • Dokážte, že voda môže byť aj plynná aj pevná látka
  • Nakreslite znaky počasia spojeného s vodou

IV.skupina:

  • Nakreslite cyklus vody v prírode a popíšte ho
  • Akým pokusom by ste tento cyklus dokázali?
  • Nájdite alebo vymyslite pieseň, kde sa spomína voda

V.skupina:

  • Zistite pomocou glúobusu, čo tvorí väčšiu plochu Zeme, voda alebo pevnina? Zistenie nám odprezentujte
  • Vymodelujte krajinu , v ktorej budú aspoň 4 vodné zdroje
  • Navrhnite aspoň 10 nápadov, ako šetriť vodu v domácnosti

Prezentácia skupín

”"Dobrá studňa v suchu vodu dáva; dobrý priateľ v núdzi sa poznáva."
(Slovenské príslovie)

Harmonizér

V triede rozostavíme stanovištia: oblak, oceán, rieka, potok, zviera rastlina,...žiaci si vyberú a postavia sa tam, kde by chceli ako kvapka vody skončiťň

Obmena: hmla, dážď, sneh, rosa...

Energizér

Posadáme si do kruhu tak, že každý má pre sebou chrbát suseda. Ruky dáme na cgrbát suseda a robíme masáž chrbta podľa inštrukcií.

  • Mrholí- Jemne brnkáme na chrbát
  • Prší- prstami ďobkáme
  • Leje- prstami viac pritláčame
  • Padajú krúpy- päsťami jemne udierame
  • Vykuklo slniečko, voda sa odparuje- pohládzame chrbát a nakreslíme naň slnko

Na dážď- postavíme sa do kruhu a podľa predvádzajúceho opakujeme zvuky dažďa- šúchame rukami, tlieskame, dupoceme, kolpeme...

Praktické aktivity

Jarné upratovanie. Zo starého textilu, ktorý sme vyradili, ušijeme textilné tašky, alebo darček. Zo starých ponožiek šijeme zvieratká, či iné hračky. Vyradené tričká postriháme na pásiky a potom z nich tkáme na ručných rámoch rôzne koberčeky pre bábiky alebo aj do interiéru. pletieme korbáče, košíky, píšťalky z vŕby. Prvá jarná slávnosť- vynášanie Moreny, prvé sadenie v záhradke(špenát, hrášok). Pozoruje prílet prvých sťahovavých vtákov. Začíname s pozorovaním jedného vybraného vtáčieho hniezda(belorítka, lastovička, bocian...)

© 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky