September I.ročník

01.09.2020

Názov bloku: Veselé samohlásky

Integrácia predmetov: slovenský jazyk, matematika, prvouka, hudobná, telesná a výtvarná výchova

Téma: Blok zameraný na mená a pozdravy, spolu so spomienkami na leto

Pojmové kľúčové učivo: Skončilo sa leto a začína sa nový čas. Čas školy, nových stretnutí, adaptácie. Začína sa jeseň a čo nám jeseň prináša...veľa farieb, plodov....

Vedomostné kľúčové učivo: Pozdravy patria k človeku odjakživa. Aj my sa zdravíme ľuďom okolo. Dobré ráno, dobrý deň, ahoj, dovidenia, zbohom a amen. Hello, hi, či tchuss, hola a servus. Ahoj ja som Terezka. Mám sa dnes dobre a ....Tomuto sa budeme venovať denne celý mesiac, ale iba v rozhovoroch v rannej komunite.

Komunita: 10 minút, budujeme sociálne zručnosti, adaptujeme sa, dostaneme sa do témy:

1. Pozdravíme sa a predstavíme. Pri predstavení skúsime povedať na akú hlásku sa začína naše meno.

2.Ako sa dnes máme? Žiaci vyjadrujú svoju náladu.

3. Čo sme včera zažili? Žiaci rozprávajú svoje príbehy z leta a potom si ich spätne(v opačnom poradí zopakujeme)

4. témou vyučovania budú samohlásky AEIOU. Samohlásky v lete, potom v ovocí a plodoch.

Hudba:

Zaspievame známu pieseň, ktorú deti poznajú. Napr. Červený kacheľ, biela pec. Alebo Kukulienku. Učiteľ zaspieva pieseň AEIOU(pieseň si sami vymyslíte, ja mám text s melódiou podobnou ako Moja mamka niečo má, teda od C smerom hore a potom dolu: AEIOU spievajme spolu. UOIEA je to zábava...). Zahrá ju na flaute. Učíme sa hrať na flautách melódiu. Potom si pieseň ešte raz zaspievame.

Ďalšia aktivita je pohybová, tvoríme formy samohlások postupne svojim telom. Ako v v Hupsovom šlabikári str. 12 a 13. Poriadne sa pritom popreťahujeme.

Potom ich postupne tvoríme pomocou drievok, špajdlí, včelieho vosku, lesných plodov, gaštanov...

Učiteľ kreslí na tabuľu obrázok, z ktorého vyvodí písmeno A. Každý deň následne môžeme zopakovať celý blok ako je uvedené vyššie, ale pridáme ďalšiu samohlásku, vyvodenie z obrázku. Postupne pridávame A_E_I_O_U.

Je ideálne ak obrázok, keďže sme v prvom ročníku, vyvodzujeme zo známej slovenskej rozprávky. Alebo slovenskej ľudovej piesne.

Cvičenie samohlások formou chýbajúca hláska v slove (Stratilo sa písmenko, kto ho nájde?) nerobíme formou vypĺňania pracovných listov, ale ho precvičujeme ako hru predstavivosti. Táto metóda sa robí už so škôlkarmi(viac ako 5 ročnými) a deti baví. Vyvíja u detí iný druh myslenia, ako keď prevažne pracujú graficky. Začneme jednoduchými slovami ako P_S, H_D, postupne pridávame viac hláskové slová.

Do tohto bloku som vložila aj prvé matematické cvičenie - pravá ruka ľavá ruka a matematika str. 7-cvičenie o plodoch

Pravá ruka ľavá ruka to sú dve

Pravá ruka ľavá ruka pracujú si radostne

Pravá ruka ľavá ruka veľa vecí dokážu

Neustále pripravené

Jedna druhej pomôžu

Z prvouky vyberám pre september tému Plody rastlín, nakoľko september a aj október sú časom zberu úrody. Takže prvouka pre I.ročník str 47, pričom ako je uvedené vyššie, téma plodov sa už objavila v komunite, potom v slovenčine ako hľadanie samohlások v slovách- použijeme slová označujúce plody. V matematike, kde precvičujeme pojmy hore , dolu, sa môžeme baviť o tom, aké plody rastú na stromoch, teda hore a aké pri zemi, či v zemi, teda dolu.

Na záver bloku im poviem rozprávku O repke. Na hodine výtvarnej výchovy na ňu nadviažeme kreslením obrázku podľa nej.

Doplnky:

Hádanky:

  • Sedí babka guľatá, má sto sukien zo zlata. Keď ju raz vyzliecť skúsiš, rozplakať sa pritom musíš(cibuľa)
  • Nemá rúčky, nemá prsty. Zato strúčky drží v hrsti(cesnak)
  • Sladká je a šťavnatá. Trhajú ju dievčatá, oberajú mamy, zobkajú ju vrany. Červené má líčka- je to...(čerešnička)
  • Kým má listy svieže, na vetvách mu sedia ježe. Keď spadne jež na líčko, znesie hnedé vajíčko. (gaštan)
  • Máme domček zelený, na izbičky delený, v nich drobné detičky- zelené guličky. Veľa je tých detí, áách! Veď je to predsa sladký...(hrach)
  • Visí pani bez slovka, žiari ako žiarovka(hruška)

Príslovia a porekadlá: neučíme sa, čo to je, ale môžeme ich použiť pri vyučovaní.

  • Aký strom, také ovocie.
  • Jablko ďaleko od stromu nepadne
  • Akoby hrach na stenu hádzal.

V tomto prípade nejde o jednorazový, ale postupne sa vyvíjajúci blok, pričom hlavná téma sú samohlásky AEIOU, potom ďalšie postupne pribúdajúce hlásky, môžeme teda hovoriť o mesačnom tematickom vyučovaní.

© 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky