September téma Jeseň I.ročník

21.09.2020

Názov bloku: Jeseň

Integrácia predmetov: slovenský jazyk, matematika, prvouka, hudobná, telesná a výtvarná výchova

Téma: Blok zameraný na ročné obdobie jeseň, jesenných mesiacov a dní v týždni

Pojmové kľúčové učivo:

Človek žije v rytme. Je preňho veľmi dôležitý. Bez neho nedôjde k harmónii, ani nebude zdravý. Všetko živé, žije rytmicky (slnko, mesiac), dá sa to pozorovať i na rastlinách (cibuľka vyraší, vykvitne, odkvitne a stiahne sa späť do zeme). Na jar najprv kvitne čerešňa, a potom jabloň. Zvieratá na jar vyvedú mladé, na zimu si robia zásoby, odlietajú, alebo sa uložia na zimný spánok. Človek je na tento živý rytmus tak navyknutý, že sa ani nečuduje, že príroda vie kedy a čo má spustiť, ale ak sa niečo zmení, tak je často vykoľajený, ani nevie prečo. Zem má svoj rytmus v ročných obdobiach, sú jeho dychom. Rytmus v človeku začína narodením, je v nádychu, výdychu, tepe srdca, až po jeho smrť. Dych ako taký je symbolom rytmu, naše orgány pracujú celú noc aj deň, majú tiež svoj presný rytmus. Rytmus je aj v duševne, máme dobré i zlé dni. Máme svoje tvorivé obdobia, ale aj tie pasívne.

Rytmus a čas nás sprevádzajú po celý život. Rok, mesiac, týždeň a deň. Hodiny, minúty a sekundy. A štyri ročné obdobia: jar, leto, jeseň a zima.

Vedomostné kľúčové učivo: Jeseň je jedno zo 4 ročných období. Zbiera sa úroda z polí, záhrad a sadov. Jesenné mesiace: september, október, november. Každý mesiac má 4 týždne, každý týždeň má 7 dní: vymenuj...

Myšlienka dňa: Kto je v piatok šošovicu, bude v nedeľu pekný. Kto sa smeje v piatok, bude v nedeľu plakať.

I.ročník

1. Pozdravíme sa a predstavíme. Pri predstavení pridáme svoj obľúbený deň v týždni. Aký je dnes deň? V ručne robenom kalendári na stene si nastavíme dnešný deň - na celú stranu je tam názov dňa a dátum a ak má meniny alebo narodeniny niekto z triedy, tak to tam máme označené.

2. Ako sa dnes máme? Aké farby vonku vidíme? Aké farby prináležia iným ročným obdobiam?

3. Potom sa porozprávame o tom, ako vyzerá náš deň. Kto chce, porozpráva nám čo robí od rána do večera.

4. témou vyučovania bude jeseň, jesenná nálada, končí leto, jeseň už vnímame. Krátka diskusia o jeseni.

Učiteľ nakreslí na tabuľu obrázok, z ktorého vyvodíme nové písmeno. Poznáme už samohlásky AEIOU. Teraz by sme sa mohli venovať písmenám S a J, ktoré sú aj v slove jeseň. Na tabuli by teda bol napr. obrázok JESENE s vílou Jesienkou

Matematika: str.9 príklad 1 Koľko je na obrázku princezien, koľko princov a koľko hláv má drak, vymysli k tomu rozprávku.

Prvouka: téma čas, str. 18, príklad semienka, ako sa vyvíja počas roka, ako vyzerá strom v priebehu ročných období(začneme jeseňou). Aké plody máme na dvore, alebo po ceste do školy? Jeseň v živote človeka(iba spomenieme). Priebeh dňa.

Šlabikár:

Záver hodiny vždy patrí príbehu, ktorý mám otvorí dvere k zajtrajšiemu vyučovaniu: vyberám z Hupsov šlabikár strana 26 a 28: učiteľ prečíta príbeh Dom pre draka.

Príbeh doplním podľa vlastnej fantázie a prepojím s témou jesene.

Na ďalší deň budeme kresliť draka. Deti nechám dom kresliť voľne, nekreslím im vzor na tabuľu, pretože na základe kresby domu viem vyvodiť aj ich prípadné vývojové ťažkosti. Následne by som prešla k rytierskej téme a písmenu R, prípadne K(kráľ). Písmená vždy vyvodzujem z príbehu a z kresby/maľby k nemu. Téma drakov a rytierov je u detí, najmä chlapcov veľmi obľúbená. Patrí k jeseni, pretože jeseň je spojená so živlom ohňa, s hľadaním odvahy v našom vnútri, v jeseni my dospelí musíme tiež prekonávať nové prekážky a robiť rozhodnutia, pričom nám táto téma môže byť nápomocná. Ak ňou žijeme, ak ju myslíme, pomáhame tak deťom budovať ich cnosti- odvahu, schopnosť prekonávať prekážky a pod.

© 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky