September II.ročník

14.09.2020

Téma: Blok zameraný na farby jesene

Komunita: budujeme sociálne zručnosti, adaptujeme sa, dostaneme sa do témy:

1. Pozdravíme sa a predstavíme(téma SJ str. 4-9). Pri predstavení pridáme aj svoju obľúbenú farbu.

2.Ako sa dnes máme? Aké farby vonku vidíme? Ktorá farba nám dnes ladí?

3. Čo sme včera zažili? Žiaci rozprávajú svoje príbehy zo včerajška a potom si ich spätne(v opačnom poradí zopakujeme)

4. témou vyučovania bude jeseň, jesenná nálada, končí leto, jeseň už vnímame. Krátka diskusia o jeseni.

Cvičenie pamäti:

Ľudová riekanka z Čítanky (vydal Aitec), str. 12:

Už jeseň prichodí pomaličky,

drobné lístie padá do vodičky.

Naučíme sa spamäti,3x opakujeme, pričom stojíme v kruhu a pomáhame si pohybmi tela.

Vyzvem deti, či by niekto dokázal túto riekanku zhudobniť (vskutku je to text slovenskej ľudovej piesne), teda zaspievať ako melódiu. Jesenná pieseň by ideálne mala byť ohnivá, trochu s čardášovým rytmom.

(Pri praktickom overovaní tohto bloku sme nakoniec tancovali s deťmi čardáš)

Hudba:

Zaspievame si 2 jesenné piesne, ktoré deti poznajú, napr. Gúľalo sa, gúľalo a Červené jabĺčko. Spievame v kruhu, pomáhame si ťapkaním na telo, ktoré pomáha uchopiť rytmus piesne. Pri piesni Gúľalo sa jabĺčko si gúľame plstené jabĺčko, alebo podobné

Následne sa vrátime k tvorbe melódie.

Čítanie:

Čítame báseň Žltá jeseň z Čítanky, str. 12. Mária Rázusová- Martáková:

Jeseň pani bohatá Farbí stromy dozlata Premaľúva celý sad.

Zletel vietor, šiki-miki Hojdá všetky konáriky, vraj by stromy zobliecť rád.

Vyhúda im celý čas: "Ide zima, bude mráz, pomrznete zaiste!"

Ale strom mu rozosmiaty ako dáky peniaz zlatý, púšťa len list po liste.

V čítanke sú pod básňou 3 úlohy:

  • Povedz, čo robila jeseň so stromami.
  • Vyhľadaj v básni a prečítaj, ako sa stromom prihováral vietor
  • Napíš, ktoré farby vidíme v prírode najčastejšie.- to sme si už vraveli v úvodnej komunite

Navrhujem teraz nevenovať sa týmto úlohám takto, ale inak:

Poďme sa zahrať na pani Jeseň. Čo robí pani Jeseň so stromami? Kto to uhádne? Napodobnime to v pohybe.

Kreslenie:

Nakreslime si obrázok, kde vložíme jesenné farby. A všetci do obrázku na záver vkreslia obrázok jabĺčka.

Písanie:, opakujeme si abecedu

Otázka: na aké písmeno začína slovo Jeseň. A Jabĺčko. Z kresby jabĺčka vyvodíme písmeno J. Vieme ho tam nájsť aj tlačené aj písané. Môžeme skúsiť nechať deti hľadať. Následne učiteľ nakreslí na tabuľu jabloň s jabĺčkami a deti na ňom hľadajú formy písmen. Budete prekvapení, koľko okrem J ich tam nájdu. Môžeme si nakresliť aj pani Jeseň.

Diktát:

Ahojte. Volám sa ...Mám osem rokov. Najradšej mám ...farbu. (v diktáte plynule pokračujeme aj ďalšie dni, vždy vložíme vety týkajúce sa témy, ktorú preberáme. Po mesiaci máme vytvorený príbeh o sebe, o svojej rodine aj o tom, čo sa učíme. Príbehy si nakoniec zostavíme do svojej vlastnej celoročnej knižky.

Matematika:

Matematiku by som na jeseň začala hrou o fazuľky, ktorá je v učebnici hneď na začiatku. (matematika pre II. ročník, Aitec, strana 4).Ale hra by začala zberom a lúskaním fazuliek na dvore. Až potom by bolo sčítavanie. Hra môže pokračovať zberom gaštanov, žaluďov a máme veľa sčítacích pomôcok.

Počítanie na začiatku je však lepšie robiť od celku k častiam. To znamená, že vezmeme si napr. číslo 5.Nebudeme sa učiť, že 2+3 je 5, ale budeme hľadať možnosti, z akých čísel sa číslo 5 skladá. Napr. Mám 5 gaštanov. Dostala som 1 gaštan od Jurka, 1 od Gabiky....

5

1+1+1+1+1

2+1+2

1+4 atď

Ak si vezmeme klasické učenie, tak 2plus 3 je vždy len 5. Je to jedna jediná možnosť. Ak si skúsime opačnú cestu, veľa detí príde na veľa riešení. Môžeme už od začiatku deti učiť, že riešení môže byť viac. V každej situácii. Vedie to k úplne inému spôsobu myslenia. Aj pri ochrane prírody , pri akomkoľvek probléme, či výzve, vždy môžeme hľadať a nachádzať rôzne cesty.

Počítame s gaštanmi alebo inými jesennými plodmi. Každý bude mať svoje plody na lavici a sám bude vytvárať podľa nich počítacie úlohy. Učiteľ potom vytvorí slovné úlohy, ktoré riešime spoločne. Odčítavacia: Mám 8 červených jabĺčok. Maminke dám na koláč 3, koľko mi ostane?

Ak žiaci už zvládajú tieto jednoduché príklady, pridám zložitejšie. Pridám hrušky a pod. Dodržím ale princíp, že úlohy rátame s plodmi a slovné úlohy počítame s učiteľom spamäti. Nevypĺňame ich v zošite. Ak mám v triede slabšie a šikovnejšie deti, tým šikovnejším zadám písomnú úlohu, rôzne ťažšie príklady (tie mám pripravené samostatne).

Sčítanie a odčítanie do 20 bez prechodu cez základ 10 - strana 5 budeme robiť aj v kruhu v pohybe. Teda budeme sa to učiť telom. Alebo napr. vytvoríme skupinku detí s jednou farbou na tričku a s druhou a zrátame sa spolu- žltí a zelení, a pod.

Prvouka: str. 16- 17 téma Jeseň v kontexte 4 ročných období

Doplnky:

Príslovia a porekadlá

  • Na jeseň dievky krásnejú a hory špatnejú, a na jar hory krásnejú a dievky špatnejú.
  • September - z poľa ber!
  • Michal všetko z poľa spíchal.

Jazykolam

  • Železo, železo, oželezilo si sa ? Koleso, koleso, okolesilo si sa ?

Hádanky

  • Už jabĺčko sčervenelo, už je pusté pole, padá lístok za lístočkom, už sú stráne holé. (JESEŇ)
  • Z jari bolo nežným kvetom, na konári zrelo letom. Dnes je pekné, guľaté, vy ho ochutnáte. (JABĹČKO)
  • Žlté lístie na zem padá, mrázik sa už ku nám vkráda, smutnú vonku nôti pieseň. Kto ju spieva? Pani ... (JESEŇ)
  • Nemá štetec, ani farby, predsa lístie žltým farbí. (JESEŇ)
  • Maľované líčka malo, slniečko ich maľovalo. (JABLKO)

Hra Ovocie - Ľuďom, ktorí sedia v kruhu na stoličkách rozdá vedúci, ktorý je uprostred, potichu názvy rôznych druhov ovocia (3 - 4 druhy). Ak vedúci zavolá: "slivky", všetky slivky vstanú a posunú sa o jedno miesto doľava. Ak tam niekto sedí, sadnú si na neho. Potom zavolá vedúci napr. "Jablko". Vstanú teda jablká a posunú sa opäť o jedno miesto doľava. Ak je niekto napríklad jablko a sedí mu na kolenách trebárs slivka, nemôže sa zdvihnúť. Človek sa môže posúvať doľava len ak mu na kolenách nikto nesedí. Hra končí v momente, keď sa niekto z ľudí dostal späť na miesto, odkiaľ štartoval a sedí priamo na svojej stoličke (nie na niekom). Hra baví malé i veľké deti a je u pri nej veľa zábavy.

Doplnkové námety pre vyučovanie k cnostiam:

V septembri môžeme veľa času venovať príprave jesennej slávnosti- výrobe drevených a zlatých mečov, štítov, čeleniek a váh, ktoré vyjadrujú rovnováhu medzi dobrom a zlom. Okrem toho sa zhotovujú a púšťajú šarkany, ktoré symbolizujú divého draka, ktorý nebol zabitý, ale tým, že je na šnúrke, je už pod kontrolou. Z vrecúšok naplnených pieskom, s chvostom z krepového papiera sa vyrábajú farebné kométy. Predstavujú lietajúce kométy a meteority, ktoré vidíme na oblohe na konci leta. Zmyslom jesennej slávnosti je umožniť deťom prežiť si, že odvaha nás privedie k poznaniu. Cestou odvahy, vyznačenou zlatými kameňmi, prekonávajúc nastražené prekážky, idú deti v ústrety drakovi. Od anjela dostanú za prekonanie každej úlohy dar- červený plášť (symbol horúceho srdca), zlatý meč (symbol jasného myslenia a jednania) a zlatú čelenku (symbol spojenia so Slnkom- celistvé, jasné poznanie). Po tom, ako deti skrotia draka (symbol lenivosti, sebectva, strachu), sa domov vracajú ako udatní rytieri. Za zvukov piesní putujeme a zdolávame všetky prekážky, na ktorých nás čakali 3 rytierske dary - dar odvahy, dar vnútornej sily a dar vrelého srdca.

Téma pre vyššie ročníky:

https://ciernalabut.sk/6104/na-slovensku-sa-v-minulosti-pestovalo-300-druhov-jabloni-dnes-v-obchodoch-najdeme-ovocnych-druhov-len-par-a-pestrost-tak-zanika-hovori-odbornik-stare-odrody/

Témy mesiaca na envirovýchovné zamyslenia a aktivity:

  • Ovocné stromy v krajine
  • Staré odrody ovocia v minulosti a dnes
  • Ako sa voľakedy pestovalo a ako sa pestuje dnes
  • Čo môžeme posadiť na jeseň do našej školskej záhrady?
© 2020 Nezisková organizácia | Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky