Január I. a II. ročník
V januári sa stretávame znovu po sviatku Troch kráľov. Doznievajú v nás zážitky z Vianoc a je to čas ukončenia vianočného obdobia slávností svetla. K motívu pastierov, ktorí symbolizujú cítenie, sa pripája kvalita myslenia - múdrosť kráľov, oslavovaná počas slávnosti Troch kráľov. Nový rok predstavuje symbol optimizmu a novej perspektívy. V tomto období je vhodné plánovanie budúcich činností a aktivít podporujúcich náladu radosti a potešenia z naplneného očakávania Vianoc.
Pomoc slabším a tým, čo to potrebujú, patrí v zime k hlavným princípom "umenia žiť".
V januári je pôda zamrznutá a zväčša pokrytá snehovou pokrývkou. Preto zvieratká, ktoré žijú v našej záhradke a nespia zimným spánkom, potrebujú našu neustálu pozornosť a pomoc. Patria sem v prvom rade vtáčiky, ktoré u nás prezimujú. Preto je január obdobím pomoci a starania sa o zvieratá. Patrí sem stavanie kŕmidiel a napájadiel, výroba tukového krmiva a kŕmenie semiačkami nazbieranými na jeseň. Rovnako je január aj vhodným obdobím na pozorovanie vtákov pri kŕmidle a sledovanie stôp v snehu - vtáčích, či iných. Téma "vtáčiky v zime" sa stala našou mesačnou témou, ktorej sa venujeme na všetky možné spôsoby.

Názov bloku: Vtáčiky v zime
Odporúčaný ročník: I. a II. ročník
Integrácia predmetov: prvouka, matematika, písanie, čítanie, výtvarná výchova
Ranná komunita: cca 10 min
Ako sa volám, akého vtáčika poznám
Všimli ste si, že niektoré vtáčiky tu s nami v zime nie sú? Kam odišli bociany a lastovičky? A ktoré vtáčiky ostali v zime u nás? Ako sa majú, môžeme im pomôcť, keď je zima a majú málo potravy? Máte doma kŕmidlo alebo vtáčiu búdku? Podobajú sa malé vtáčatká na svojich rodičov? Máte nejaký zážitok s vtáčikom? Našli ste už niekedy vtáčika vypadnutého z hniezda? Ja poznám jedného vtáčika, čo chodí po strome hlavou dolu . Má sivý kabátik a oranžové bruško a žije v lese...vie niekto, ako sa volá?
Ak nie, tak čo sa vám prihodilo v tieto dni? Následne ...zopakovať spätne.
Rytmická časť- pokračujeme v kruhu, nesadáme si do lavíc
Začneme piesňami Bude zima bude mráz(stojíme v kruhu a ťapkáme rytmus, na nohy a tlieskaním) a Kukulienka- chytíme sa za ruky a budeme chodiť do kruhu a urobíme pohyb von a dnu)hajaja- kukuku už tlieskame rytmus
Báseň: učíme sa ju v pohybe,1.x iba stojíme v kruhu, potom s pohybmi...
V. Reisel : Vtáča v zime - (pri nej si budeme podávať loptičku- jednoducho len do kruhu)
Sedí vtáča na haluzi, nespieva, len roní slzy. (Každý riadok opakujeme 3x)
Hlad ho morí, neboráka, čo položiť do zobáka?
Semiačok niet v tráve, v kríčku. Kto by myslel na pesničku?
Videli ho chlapci malí, vzápätí si povedali:
"Ostane to vtáča nemé? Zrniečok mu nasypeme...
Príslovie: Aký vtáčik, taký spev; aký medveď, taký rev; aká sviňa, taký kvik; aký úplaz, taký šmyk; aké drevo, taký cvik. (pritom robíme rukami kríženie)
Jazykolamy
V našej peci myši pištia, v našej peci psík spí. (chytíme sa vo dvojiciach a hýbeme ako reže rež drevo rež)
Hádanky:
- Kto je lekár chorých stromov? (Ďateľ)
- Odíde a zasa príde. Bez, murára, bez tesára postaví si dom, pobýva si v ňom a po čase, hybaj zase, nechá pustý dom. (Lastovička)
Sadneme si do lavíc
Spoločne I. aj II. Je v triede niekto, koho meno začína naV ? Máme nejaké vtáčiky, ktoré majú v názve V? (môžu nám pomôcť druháci), a čo zvieratká? Medveď, veverička, vtáčik, veľryba, ťava, vlk(prac.zošit k šlabikáru, str 9cv.2). Kde by sme ešte mohli V nájsť, obzeráme sa po triede....hľadáme.
Nakreslíme V do vzduchu najprv rukou, potom prstom. Potom si ho vymodelujeme z plastelíny. Druháci vymodelujú celé svoje meno. Medzitým, čo modelujú, ja nakreslím čajku a nájdeme tam spoločne písmeno V. jeden žiak ho tam vkreslí .
Písanie: vyvodíme písmeno V z obrázku letiaceho vtáčika( je to čajka).
Všetci spolu si precvičíme ruky:
PR LR to sú dve PN LN to sú dve
PR LR Pracujú si radostne PN LN dupkajú si radostne
PR LR Veľa vecí dokážu PN LN spolu idú svetom
Neustále pripravené K dobrým cieľom už ma nesú
Jedna druhej pomôžu Jedna za tou druhou
Prváci si teraz kreslia do zošita 7 farebného vtáčika....(pozná niekto vtáčika ktorý má 7 hlasov? ...ako sa volá? Sedmohlások. A následne cvičia písanie formy V .
Druháci zatiaľ Čítajú spoločne text na tabuli. (Napíšem polovicu tlačeným písmom a polovicu písaným).
Text: Majú vtáky rôzne zobáky? (aj v otvorenom zobáku je V) Papagáj a glezg má zobák, ktorým dokáže rozlúsknuť orechy. Bocian má dlhý zobák, aby vytiahol rybku, či lastúru zo dna rybníka. Drozd a iné malé vtáčiky majú zobáčiky ako pinzety, aby vytiahli červíka zo zeme. Vodné vtáky nachytajú do zobáka rôzne malé rybky, či rastlinky vo vode, a vďaka zúbkom po jeho stranách odtečie zo zobáka prebytočná voda a ostanú len dobroty.
Matematika- pred počítaním sa postavíme do kruhu a budeme pochodovať do 10 a následne od 10 spätne k jednotke...v kruhu a nahlas hovoríme čísla
I.ročník : (na strane 15 v pracovnom zošite II.matematiky Je téma vtáčiková). Nakresliť jedným ťahom vtáčika -formu . Plus je tam počítanie od 1 do 20. Oni ešte počítajú len do 10, tak si rozložíme 10. Otázka ako sa dostaneme k číslu 10, nájdite, čo najviac ciest. Možnosti budeme vpisovať do vystrihnutých vtáčikov, (ktoré si budú môcť vziať najprv 3 ks, kto bude potrebovať viac, vezme si potom viac), na záver spočítame, koľko vtáčikov sme vytvorili, koľko je ich spolu v celom kŕdli.
II.ročník: Dostanú samostatnú úlohu na papieri
Na kŕmidlo postupne priletelo 5 sýkoriek, 5 brhlíkov, 7 vrabcov, 2 stehlíky, 3 pinky, 6 čížikov a 2 strnádky. Koľko nôh spolu bolo na kŕmidle?(60). Koľko zobákov tam ďobkalo? (30)Náhle však sojka vydala výstražný signál. 16 vtáčikov hneď uletelo? Koľko ich ostalo? (14)
Motto mesiaca
"Naší didaktiky začátkem i koncem budiž:
Hladati a nalézati zpúsob, podle něhož by učitel učil méně,
Ti však, kdo se učí, naučili by se více
Podle něhož by školy měly méně shonu, nechuti a marné práce,
avšak více klidu, potěšení a pevného výsledku...
J.A. Komenský“
Aktivity:
Deti si pripravia maketu vtáčej búdky. Vyberú si typ podľa hniezdičov. Podľa odporúčaných rozmerov si na kartón narysujú jednotlivé strany.
Hry: Lastovičky a vrabec Naháňačka s orientáciou v priestore. Na znamenie sa beží k najbližšiemu cieľu. Deti - lastovičky majú svoje hniezda (každé má nakreslený kruh alebo obruč). Lastovičky vyletujú z hniezda. Deti voľne pobehujú v hernom priestore. Na zavolanie učiteľky: "Pozor, vrabec letí!" sa lastovičky vracajú do svojich hniezd a vrabec sa snaží niektoré hniezdo obsadiť. Lastovička, ktorá má obsadené miesto, stáva sa vrabcom; hra sa opakuje. Metodická poznámka Hra vyžaduje väčší priestor.
Na Jastraba Jedno dieťa určíme za jastraba, ostatné sú holuby. Vedúci hry sa postaví bokom a zavolá : "Holuby, do poľa!" Deti sa rozpŕchnu a jastrab ich naháňa. Keď vedúci zakričí: "Domov!" zbiehajú sa "holuby" do holubníka (priestor vyznačený na ihrisku). Koho "jastrab" chytí skôr, kým dobehne domov, stáva sa jastrabom.
Jastrab a sliepka Asi 10 členné družstvo utvorí viazaný zástup tak, že každý drží obidvoma rukami svojho predného v páse. Prvý v zástupe je "sliepkou", ostatní za ním v zástupe sú "kuriatka". Sliepka upaží a snaží sa zaujať postavenie čelom oproti hráčovi pred zástupom, ktorý je "jastrabom". Úloha jastraba ja dotknúť sa ktoréhokoľvek kuriatka, v čom mu však sliepka zabraňuje. Kuriatka sa môžu brániť len tým, že sú stále v zákryte za sliepkou. Ak sa jastrabovi podarí dotknúť niektorého kuriatka, nastáva zmena úloh. Jastrab bude sliepkou, sliepka kuriatkom a zasiahnuté kuriatko jastrabom. Odmeny: žiarlivé a závistlivé sliepky = hrajú dva viazané zástupy oproti sebe, takže každá sliepka útočí a súčasne aj bráni. Kuriatko, ktorého sa sliepka dotkne, stáva sa jej kuriatkom. Víťazí tá sliepka, ktorá má na konci hry viac kuriatok.
Na vtáčiky V úvode hry určite jedno dieťa, ktoré znázorňuje poskokmi vtáčika, ostatné deti sa ho snažia poskokmi znožmo chytiť, a tým ho aj vymeniť. Učiteľka dbá na správne poskoky a len to dieťa, ktoré správne skákalo a chytilo vtáčika, sa môže stať novým vtáčikom.
Na vrabce Deti sú voľne rozptýlené po herni alebo ihrisku. Učiteľka hovorí riekanku: Hop sa, vrabce, do dolinky, pozbierame omrvinky. Hopi, hopi, hop, vpravo, vľavo bok! Deti a jednotlivé slová vykonávajú určené činnosti. Na prvé dva verše deti voľne pobehujú po herni, na druhé dva verše deti skáču. Poznámka: neskôr, keď sa deti riekanku naučia, recitujú spolu s učiteľkou.
Vrabce Deti utvoria koleso, pochytajú sa za ruky. V strede kruhu čupí dieťa predstavujúce vrabca. Na prvú strofu piesne sa koleso detí pohybuje v rytme melódie a dieťa v strede ľahko peruje. Na refrén pesničky dieťa v strede vyskočí, poskakuje znožmo a oboma vztýčenými ukazováčikmi naznačuje smer poskokov hore. Ostatné deti zastanú a tlieskajú "vrabčekovi" do rytmu. Na druhú strofu všetky deti upažia a v rytme melódie bežia, napodobňujúc let vrabčeka. Na refrén deti poskakujú ako vrabec.
1. Bol okrúhly dvorček, na ňom skákal vrabček. Skáč si, skáč si, vtáčatko, nie dlho, len na krátko. Skáč si, skáč si, vtáčatko, nie dlho, len na krátko.
2. Mnoho vrabcov na dvore, každý skáče do znoje. (: Skáčte, skáčte, vtáčatká, pesnička je len krátka:)

Desatoro správneho búdkára
- Najlepšie sú búdky vyrobené z dreva
- Dosky z vnútornej strany nehobľujeme, aby sa mláďatá mohli dostať von(z vonkajšej strany áno, aby plch alebo ryšavka to mali ťažšie)
- Dosky spájame šikmo pribíjanými klincami
- Snažíme sa o maximálnu tesnosť, vtáčiky nemajú radi prievan
- Strieška by mala byť odnímateľná, aby sme mohli búdku po vyhniezdení čistiť
- Vletový otvor má byť v strede a čo najbližšie k strieške
- Ku vletovému otvoru nedávame bidielko(aby sme neumožnili prístup predátorom- kune, veveričke alebo plchovi)
- Búdku impregnujeme alebo striešku zakryjeme plechom, príp. linoleom, aby dlhšie vydržala
- Volíme hrúbku dosiek min. 20mm, zvýšime tým bezpečnosť búdky pred ďatľami, ktorí by si radi pochutnali na mláďatkách
- Najlepší spôsob zavesenia búdky je pribitie klincami na závesnú lištu