Október téma STROMY II.ročník
Názov bloku: Stromy
Integrácia predmetov: slovenský jazyk, čítanie, matematika, prvouka, hudobná, a výtvarná výchova
Téma: Blok zameraný na pozorovanie a porozumenie stromom
Kľúčové učivo: Stromy skrášľujú naše okolie, čistia vzduch, zadržiavajú vodu v krajine, dávajú nám plody, poskytujú úkryt a domov živočíchom. Majme k nim úctu a chráňme ich.
Komunita:
- Začneme hádankou:
Cez leto je košatý, v zime príde o šaty.
alebo Stojí, dumá v parku starom, korunu má, ale nie je kráľom.
- Dávame si priezviská podľa stromov- napr. Janka Hrušková
Príbeh stromu- učiteľ rozpráva a ukazuje pritom gestami: Zasadíme stromček malý, slniečko sa usmieva. Stromček rastie, púčiky pučia, lístočky sa rozvíjajú. Prišiel jarný vánok, potom silný vietor a priniesol dážď(lúskame prstami),a potom už len tichý príjemný májový dáždik. Kvietky na strome rozvoniavajú, včielky ich ochutnávajú. Celý strom je jeden veľký roj. Slnko svieti naplno. Prišiel chlapec a zavesil sa na konár. Prišli ďalšie deti a urobili si skrýšu v korune stromov. A pod stromom na lavičke je dobre aj našej babičke....
Práca v skupinách :
Rozdelíme sa do skupín, napr. po 3
Úloha: Na štvorčekový papier si zapíšeme 10 názvov stromov. Vyfarbíme tvrdé spoluhlásky modrou a mäkké žltou farbou.
Následne každá skupinka vymyslí vetu k menu jedného stromu. Napr. Lipa má voňavé kvety a robíme si z nich čaj.
Energizér:
Na tabuľu napíšem slová z príbehu:
Veverička, strom, veľký, vtáčiky, jeseň, veselá, brhlíky, sýkorky, ďateľ, šikovné, plný
Žiaci určujú podstatné a prídavné mená
Žiaci si napíšu slová na papier, do zošita, alebo im ich učiteľ dá napísané
Učiteľ číta príbeh:
Na dvore máme veľký strom. Na jeseň je na ňom veľmi živo. Už zavčas ráno pribehne veselá veverička, uchmatne si čosi a šup s tým do lesa. Vtáčikov je plný, šikovné brhlíky a sýkorky, ba aj ďateľ ho zrazu pravidelne navštevujú. Ťukajú. ťukajú, až kým sa im dieru do sveta spraviť podarí. Strom sa volá ....(orech)
Aplikačné úlohy:
- Vymysli príbeh o strome- povinná úloha pre všetkých, 6-7 viet
Výberové úlohy:
- Vyrieš príklady:
Na orechu a pod ním žijú zvieratká- 3 veveričky, 2 brhlíky, 5 sýkoriek, 1 ďateľ, 1 ježko, 2 slimáci, 2 pavúci.
Koľko majú spolu nôh?
V záhrade rástli 4 jablone a 3x viac sliviek. Koľko stromov rástlo v záhrade?
- Poskladaj skladačku stromu a nakresli svoj strom
- Priprav si a zaspievaj pieseň o strome
Príbeh na záver: Učiteľ rozpráva bájku O strome a sekere
Drevorubač vošiel do lesa medzi stromy a zdvorilo sa im prihovoril: "Prepáčte, že ruším, potrebujem drevo na nové porisko, môžem si zoťať taký menší stromček?" Veľkým a starým stromom sa takáto reč zapáčila, a preto mu ukázali na malý jaseň, ktorý ešte nemal kedy vyrásť. Drevorubač ho rýchlo zoťal, vystrúhal nové porisko na sekeru a dal sa do práce, stínal veľké stromy jeden za druhým. Veľké stromy, čo sa bezmocne prizerali, začali nariekať, prečo mu dovolili zoťať malý stromček, keď teraz opravenou sekerou zotína ich veľké stromy. Jeden z nich múdro prehovoril: "Veľké stromy, je to naša chyba, keby sme ochránili malý stromček a nedovolili ho zoťať, nepadali by sme teraz my veľké stromy!"
POUČENIE: Ochraňovaním slabších, môžu silní zachrániť aj seba.
Témy mesiaca na envirovýchovné zamyslenia a aktivity:
- Deň stromov- 10.10.
- Ak by každý posadil ročne jeden strom...
- Ekologické bývanie- domčeky zo slamy, hliny, kamenia. Na dvore si taký jeden skúsime postaviť.
- Ako Škriatok Kremienok prežil október- príprava stromčekov na zimu.