Október téma LES III.a IV.ročník
Názov bloku: LES
Integrácia predmetov: slovenský jazyk, matematika, prírodoveda, hudobná, telesná a výtvarná výchova
Téma: Blok zameraný na uvedomenie si významu lesa a vzťahov v prírode.
Pojmové kľúčové učivo: Lesy sú neoddeliteľnou súčasťou obrazu Slovenska. Či sa jedná o okolie rieka lebo o naše pohoria, takmer vždy je niekde na obzore les, alebo aspoň lesík. Tú zeleň vystupujúcu na horizonte vnímame takmer podvedome, ale len málo ľudí vie, čo sa tam odohráva, kto alebo čo tam žije, či rastie.
Vedomostné kľúčové učivo:
O tom, že voda netečie z vodovodného kohútika, ale najčastejšie sa zbiera niekde v lesoch, že jednotlivé stromy a aj lesy tlmia hluk, znižujú množstvo prachu v našom okolí a sú útočiskom rozličných druhov rastlín a živočíchov. Je dôležité poznať tieto vzťahy. Sme súčasťou veľmi jemnej siete vzájomne veľmi úzko previazaných vzťahov.
Myšlienka dňa:
Príroda a les zvlášť je pre nás tým najlepším zdrojom poučenia a knihou, ktorú by sme mali čítať pomaly a dôkladne, pretože nikde inde nenájdeme lepší zdroj poznania a múdrosti.
Postup , inštrukcie pre začiatkom učenia mapa mysle k téme na tabuli
Komunita, stretnutie v kruhu, naladenie na učenie
Báseň- modlitba za les
Sme malá zem, ale veľký národ.
Nájdime v sebe silu a chráňme dedičstvo našich predkov.
Nech sú naše lesy zachované a chránené
Nech je zachovaná prírodná rovnováha,
ktorá chráni v harmónii našu pôdu, našu Zem
Prosíme a ďakujeme za ochranu našich lesov.
Alebo Modlitba lesa(1937)- ako nosná myšlienka
Človeče, som teplo tvojho príbytku
Za studených zimných nocí
Som priateľský tieň, keď páli letné slnko
Som krov tvojho domu, doska tvojho stolu
Som posteľ , v ktorej spíš
A drevo, z ktorého staviaš lode
Som násadou tvojej motyky
Som drevo tvojej kolísky aj rakvy
Som kvet dobroty a krásy.
Počuj moju modlitbu: Nenič ma.
Pieseň o lese
Les dýcha priateľstvom, treba doňho zájsť
Nájdeš tam pokoj, nájdeš v ňom zemský raj
Stretneš v ňom priateľov
Jemný spev vtáčí bude ťa sprevádzať.
Jazykolam- A tie vrabce z toho tŕnia, štrng, brnk do druhého tŕnia!
Výklad, objavné, problémové vyučovanie:
Les a všetko, čo v ňom žije po stáročia existovalo takmer v dokonalej harmónii. V lese nič nevyjde nazmar, všetko má svoje miesto, význam a trvanie... prirodzený kolobeh života.
Rozdelíme sa do 3 skupín podľa farieb, zadanie:
1.skupina napíš čo najviac podstatných mien, ktoré súvisia s lesom
2.skupina- prídavné mená
3.skupina- slovesá
Hovorca z každej skupiny prečíta slová.
Čítanie:
https://www.lesy.sk/o-lese/les-jeho/
A propos: Viete, že naše lesy zadržiavajú 4 krát viac vody ako všetky vodné nádrže Slovenska?
Riešenie príkladu
25 metrov vysoký dub vyprodukuje za 1 hodinu 1a 1/2 kg kyslíka.
- Koľko kyslíka vyprodukuje takýto strom za 1 deň?
- Koľko kyslíka vyprodukuje za 1 rok?
(Správne odpovede: a) 36 kg, b) 13 140 kg)
Aplikačné úlohy
- Vymysli pieseň alebo báseň o lese, použi slová, ktoré žiaci napísali v prvej aktivite
- Zahraj divadlo o lese, použi slová, ktoré žiaci napísali v prvej aktivite
- Nakresli plagát o lese, podľa článku z čítania
Harmonizéry, energizéry.
Hra Klbko priateľstva: žiaci dostanú nápisy - podľa toho, čo budú predstavovať(javor, buk, jedľa, papraď, vlk, srna, lykožrút...)Všetci stoja v kruhu. Kto drží začiatok špagátu, ten začne. Klbko podá ďalej niekomu, s kým súvisí a povie nahlas ako. aká je medzi nimi súvislosť(napr. srnka podá klbko vlkovi, je jeho potravou..) Každý, ku komu klbko prišlo, chytí špagát a napne ho od toho, kto mu ho poslal. Sám ho posiela ďalej a klbko sa odmotáva. Cieľom je zhmotniť vzťahy v lesnom ekosystéme. Niektoré vzťahy môžeme aj prestrihnúť, ukázať, čo sa môže stať, keď sa vzťahy narušia.