Máj téma voda
Názov bloku: Voda
Ročník: 3. a 4.
Integrácia predmetov: prírodoveda, telesná výchova
Úvodná hra: Hra na dážď
Skupinu usadíme do kruhu na zem alebo do lavíc a každému pridelíme rytmický zvuk a poradie. Postupne začíname jednotlivé deti bubnovať - tempo môžeme meniť podľa potreby.
Motto: "Voda je krv matky zeme. Tráva a stromy sú jej vlasy." - Indiánske príslovie
Básničky
Povedz mi studnička v bukovom lese kam vodu studenú potôčik nesie? Povedz mi studnička ukrytá v machu prečo voda v potoku je plná ruchu? Opýtaj sa ozveny Opýtaj sa vánku vánok ti odpovie za studienku Opýtaj sa oblakov V skorom ránku možno ti prezradia za studienku
Každá studnička v lese na hladine nebo nesie, keby jej nebolo o zem by sa rozbilo
Studnička si spieva v machu ukrytá Čistá jasnozrivá vždy nás privíta Vyviera čistá na moju dlaň A napojí aj plachú laň
Jazykolam: Ak Júlia nenaolejuje koľaje, naolejuje Lajo Júliu.
Hlavná hra : Kvíz: Sherlock Holmes a Šetrenie vody v domácnosti
Na zatvorenú tabuľu pripravíme tabuľku s otázkami a voľný stĺpec na výsledky:
1 Kvapkajúci kohútik naplní pohár za 10 min. Za rok nakvapká: A-fľašu, B-vaňu, C-52 vaní
2 Zavretý kohútik pri čistení zubov za rok ušetrí: A-vedro, B-nákladné auto, C-bazén vody
3 Doma sa najviac pitnej vody spotrebuje na: A- riady, B- polievanie záhrady, C-WC
4 Koľko litrových fliaš Coca-coly by naplnila 5 minútová sprcha: A-5, B-10, C-50 fliaš
5 Vaňu na kúpanie naplní: A-10 fliaš coca-coly, B-20 fliaš CC, C-190 fliaš CC
6 V pitnej vode by som chcel mať: A- odlakovač, D- benzín, C- motorový olej
7 1 liter oleja znečistí: A-100 l vody, B- 1000 litrov vody, C- 1 000 000 litrov vody
Deti rozdelíme na skupiny po 3-4 deti a každej dáme ceruzku a papier. Po odštartovaní majú spoločne pripraviť odpovede, ktoré na výzvu zapíšu do tabuľky na tabuli. O výsledkoch diskutujeme a skupinu s najlepším odhadom odmeníme
Hra: Mini basketbal - Rozdelíme deti na trojice - každá dostane pohár a ping-pongovú loptičku. Úlohou je položiť loptičku na kratší okraj lavice a dofúkať ju do pohára, ktorý drží pri lavici na opačnom konci jeden člen družstva. Za každé dofúknutie je jeden bod.
O čom ľudia premýšľajú
Na tabuľu pripravíme raster: Stĺpce- Zajtra, O týždeň, O rok, Koniec života, V živote vnúčat
Riadky: Rodina, Priatelia, Škola, Mesto, Svet (pričom ľavý dolný štvorec je Rodina- Zajtra)
Opýtame sa detí či niekedy len tak premýšľajú - pred zaspaním, v autobuse,.....Poprosíme ich, aby si ten čas predstavili a spomenuli si na desať vecí, o ktorých premýšľali a zapísali si ich. Potom ich prečítali nahlas-na tabuli ich zapisujeme: napr. Ak mysleli na to ako pôjdu zajtra s rodinou do kina, bude to bod pre dolný ľavý štvorec.// po zápise všetkých myšlienok zhodnotíme stav na tabuli -skoro nikto nepremýšľa o svete a budúcnosti // a to sa chceme naučiť napr.: keď si pomyslím na budúcnosť zeme, pri čistení zubov zavrieme kohútik ....//
Tvorenie:
Maľujeme na oblé kamienky z potoka. Deti si môžu napr. namaľovať krajinku, najlepšie súvisiacu s vodou(jazero, more, potok, lodičky,...)
Ćítanie:
https://vladoblas.estranky.cz/clanky/lakomy-sejch-rozpravka-o-vode.html