Jún téma VZDUCH III.a IV. ročník
Názov bloku: Vzduch
Integrácia predmetov: matematika- geometria, prírodoveda, čítanie
Kľúčové učivo Naša zemeguľa je obalená hrubou vrstvou vzduchu. To znamená, že žijeme na dne vzduchového mora. Sme zvyknutí na tlak vzduchu i na jeho zloženie. Tlak vzduch je najväčší v nížinách. Vo vrchoch je nižší, lebo je tam redší vzduch. Vo veľkých výškach sa človek nezaobíde bez dýchacieho prístroja.
Vzduch patrí do základných zložiek životného prostredia. Obsahuje 21 % kyslíka, 78 % dusíka a 1% iných plynných látok. Medzi iné plynné látky patrí oxid uhličitý, vodná para, vzácne plyny a znečisťujúce látky.
Pomôcky: ventilátor, pomôcky na geometriu, špendlíky, polystyrén, kartón, nožnice, palička z nanuku
tvrdý papier, väčší formát výkresu
Priebeh:
Komunitný kruh
-Žiaci sedia na koberci, zavreté oči, hrá hudba, čo pociťujú, zapneme ventilátor- akú zmenu pocítili- bolo to príjemné, nepríjemné, čo to v nich vyvoláva, aké spomienky ...
-Vietor - čo to je?
- vysvetlenie cudzích slov, ktoré sa vyskytnú v náučnom texte
Náučný text
- rozhovor o prečítanom
- využitie vetra - môže hýbať predmetmi v priamom smere, napr. lode na mori, šarkany, sušiace sa šaty na šnúre,
- vietor môže pohybovať predmetmi, len keď existuje povrch, ktorý môže byť vzduchom posúvaný dopredu
-vietor je obnoviteľný zdroj energie
Geometria
- téma - kružnica, kruh, rovinné útvary - porovnanie
- postup pri rysovaní rovinných útvarov, potrebné údaje k zostrojeniu
- narysovať - 3. ročník kružnicu, 4, ročník obdĺžnik
Aplikačné úlohy
- ako funguje veterný mlyn, navrhnite vzdušné bytosti- ochrancov čistého vzduchu
- výroba pozemnej plachetnice - praktická ukážka, práca
prezentácia prác, rozhovor
zadanie domácej úlohy(nepovinnej) - s rodičmi vyrobte veterný mlyn
Doplnkové učivo:
Človek veľmi často znečisťuje ovzdušie , najmä priemyslom , dopravou , elektrárňami , ale aj poľnohospodárstvom . Produkty znečistenia môžu byť tuhého , kvapalného či plynného skupenstva . Pri spaľovaní bežných palív sa do ovzdušia dostávajú oxidy uhlíka , oxidy dusíka, oxidy síry . To všetko vyvoláva skleníkový efekt , spojený s otepľovaním Zeme . Ak ich produkcia bude pokračovať takto i naďalej predpokladá sa , že v roku 2030 sa priemerná teplota Zeme zvýši o 2,5 °C . Takto by sa niektoré ľadovce roztopili a zvýšila by sa hladina oceánov . Priemysel spôsobuje stenčenie ozónu -teda ozónovú dieru . Tá je najrozsiahlejšia v oblasti Južného pólu . Plynné nečistoty s vodnou parou zapríčiňujú kyslé dažde . Kyslé dažde ničia budovy , rastliny a ubližujú živočíchom . Hmla , prach a spalné plyny vytvárajú smog . Ten ohrozuje oblasti so zlým prúdením vzduchu . V ovzduší sa nachádza aj dym , ktorý tvoria drobné tuhé látky : prach, popolček, sadze.
Ľudia sa snažia zabraňovať znečisťovaniu ovzdušia . Priemyselné závody budujú rôzne zachytávače nečistôt . V automobilovom priemysle sa snažia vyvíjať nové prvky , ako napr. katalyzátory . Pretože bez vzduchu , v ktorom je kyslík by zomreli všetky živé organizmy .