Apríl biodiverzita I.-BYLINKY
Apríl s bylinkami - úvodná časť
V apríli sa ešte viac podporuje rytmus a opakovanie, čo prispieva k nájdeniu vnútorného poriadku v období všeobecného vonkajšieho pohybu a zmien v prírode- rašenia a bujnenia. Slávnosťou tohto obdobia je prežívanie najväčšieho kresťanského sviatku- Veľkej noci. Najznámejší symbol Veľkej noci - vajíčko, súvisí s motívom prechodu do života v nových súvislostiach. Čo žilo uzavreté vo vnútri, v schránke, sa teraz rodí do voľného vonkajšieho priestoru. Vajíčko je teda symbolom nielen zrodeného života prebúdzajúcej sa jarnej prírody, ale v širšom zmysle aj ešte neprejavených a neprebudených možností človeka. Podobné posolstvo nám zdieľa aj kresťanský obraz Veľkej noci. Na Vianoce sa v nás zrodilo svetlo, cez Fašiangy sme prešli cez to staré a odložili to a na Veľkú noc prišla vôľa k činu. To nové, čo sme v sebe objavili, ideme teraz konať do sveta. Deti prežívajú Veľkú noc iba symbolicky ako tajomstvo nového života a snahu o novú kvalitu prežívania. Veľkonočné sviatky sa spájajú s Jarnou slávnosťou, jej symbolom je tmavé miesto, kde sedí Matka Zem, od ktorej deti dostávajú semienka. Tie potom sadia do kvetináčov a pozorujú ako klíčia. Na Zelený štvrtok presadia obilie spolu s rodičmi von do záhradky, aby ho na Dožinky zožali a vyrobili dožinkový veniec. Spolu s deťmi rôznymi technikami maľujeme vajíčka a tajomstvo nového života im môžeme priblížiť cez zážitky so zvieratami a ich novonarodenými mláďatkami.Už kvitnú mnohé rastliny a bylinky, prvé bylinky už zbierame a sušíme, či inak využijeme. Okrem iných sú to 3 P- podbeľ, pľúcnik, prvosienka.
Motto:
"Všetka rozmanitosť, všetok pôvab, všetka krása života sa skladá z tieňa a zo svetla." (Lev Nikolajevič Tolstoj)
"V prírode sa nemusím báť, veď okolo mňa sú len sovy, vlky, občas príde rys. A to sú moji kamaráti." (Miroslav Saniga)
Praktické činy:
Kľúčovou aktivitou apríla je sviatok Zeme- Deň Zeme. Patrí sa zemi poďakovať, dať jej dary, očistiť ju. Darom môžu byť posadené stromy, včelie aj iné záhony, vyčistenie lesa, či studničky a pod. Aktivitu môžeme ukončiť aj zapálením svetielok s prianiami pre Zem.
21.4. Deň Zeme
25.4. Otváranie Zeme- na Juraja
Zbierame a sušíme prvé jarné byliny
Výstupy
Žiak/dieťa:
- popíše vlastnými slovami čo je biodiverzita a ekosystém
- zoznámi sa s jarnými bylinami
- môže vytvoriť kreslený atlas jarných kvetov a bylín, alebo sadu čajov
- bude poznať :
prvák- kvety rastlín a využitie bylín
druhák- životné prostredie rastlín, ako prijímajú živiny a ako sa prispôsobujú prostrediu
tretiak- rastliny a vplyv človeka
štvrták- prečo rastliny žijú na jednom mieste
ZArAdenie podľa ŠVP
Prierezová téma
Environmentálna výchova/ Zložky životného prostredia/Zachovanie biodiverzity
Vzdelávacia oblasť
Človek a príroda
Človek a hodnoty
Rozvíjané kľúčové kompetencie
- schopnosť chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím na základe poznania zákonov, ktorými sa riadi život na Zemi;
- pochopiť sociálne a kultúrne vplyvy, ktoré determinujú ľudské hodnoty a správanie, vedomie individuálnej zodpovednosti za vzťah človeka k prostrediu ako spotrebiteľa a výrobcu;
- vedieť hodnotiť objektívnosť a závažnosť informácií o stave životného prostredia a komunikovať o nich, racionálne ich obhajovať a zdôvodňovať svoje názory a stanoviská